Till förstasidan
 
 
Planerna var att göra ett tredje rekordförsök i slutet på vecka 26. Men allt eftersom vi kollar väderprognoserna så ser vi att början på veckan, är det som gäller.

 
 
 
Under måndag förmiddag bestämmer vi oss att ta oss iväg redan på kvällen (se film).

Snabbt som ögat kontaktar vi våra tankställen och får grönt ljus för manuell tankning. Resan upp till Malören strax utanför Haparanda på ca 50 distans går i lugnt tempo (se film) där Sjöräddningssällskapet möter upp för tankning samt för att agera som officiell starter.

Efter tankning och en sista materialkoll ger vi oss i väg! (se film) Tid: 18.08
Vi lägger oss på en fart runt 55 knop för att successivt öka tempot beroende på dyningarnas längd. Allt för att behålla ”propparna” i vattnet. Vi hittar ett tempo mellan 62-65 knop som för stunden känns bra. När vi närmar oss Holmön utanför Umeå når vi en hastighet av 75 knop. Den hastigheten kommer vi inte i närheten av under resten av loppet.

Trots perfekta förhållanden får kroppen ordentligt med stryk. Man kan likna färden med att köra över en trottoarkant med bil. Varannan sekund! 30 distans norr om Ulvön i norra Kvarken drar en kraftig syd-ostlig vind på som gör att vi får ”trottla” bitvis för att klara ett tempo runt 60 knop. Första tankningen på Ulvön utan för Ö-vik går smärtfritt och vi noterar en stilleståndstid på 18 minuter. När vi lämnar Ulvön och går in i södra Kvarken får vi ett stort leende av vädergudarna. Syd-ost vinden lägger sig allt eftersom och tempot är ganska snart åter runt 62-65 knop.

Resan över Norra Bottenhavet och Gävlebukten sker under natten med en vind som ger krusningar på ytan som underlättar för oss att ”läsa” sjön i mörkret. Känslan är obeskrivlig! Att köra 65 knop på natten känns alla gånger som 100 knop! Prova får ni se! När vi närmar oss Stockholm är mörkret nästan kompakt. Svallvågorna från handelsfartyg som vi möter går knappt att se innan vi är mitt i dem.


Med hjälp av GPS navigerar vi oss genom Stockholms skärgård med kurs mot Stavsnäs Marina som är vårt andra tankstopp. Vi ringer till hjältinnan Linn som stiger upp kl. 02 på natten för att starta pumparna åt oss. Tack Linn, du är en pärla! Vi är nu uppe i en total stopptid på 34 minuter.

Resan genom Norra och mellersta Östersjön, med solen som går upp i öster, ner mot Ölands norra udde går i samma rasande tempo helt utan problem.

Nytt tankstopp på Borgholm Marina där vi fyller 170 liter/ tank. Den totala stopptiden är nu 55 minuter. Vi hinner några distanser nedanför Ölandsbron när babord maskin stannar. Vatten i bensinen? Vi byter bränslefilter och försöker starta motorn. Icke! Tanken är utrustad med 2 sugrör. Rör nr 2 är kortare. Vi kopplar snabbt om till nästa rör. Puls 230!! Hela operationen med filter och rör tar totalt 8 minuter! Provstart och iväg! De följande 10 minuterna är nog de mest nervösa vi varit med om någonsin.

Vidare ner mot Hanöbukten, som är helt vindstilla i strålande solsken. Mitt i Hanöbukten åker vi rakt in i en dimbank som begränsar sikten så pass mycket att vi går ner runt 30 knop. Efter ett par minuter har vi tillräckligt god sikt för att åter igen öka farten. Hanöbukten bjuder på härliga dyningar som passar cattan perfekt. Vi kan åka i runt 60 knop utan problem.

Motorerna spinner perfekt på 3600vpm de sista 60 distansen och nu börjar pulsen stiga!! Vi går in genom Ystads hamninlopp, där Sjöräddningssällskapets fartyg väntar och stoppar klockan 07.39 på tisdag morgon och känslan är obeskrivlig!!

Vi har efter två tidigare misslyckade försök sedan 2006 nu nått vårt uppsatta mål:
Att slå hastighetsrekordet med motorbåt på sträckan Haparanda-Ystad!

Bosse Dahlberg/ Classe Johansson, Piteå
 
 
© Baltic Sea Race 2005     Edgatan 23    941 50 Piteå     Tel: +46(0)70 - 333 07 07      Fax: +46(0)911- 732 55    bosse.dahlberg@hotmail.com